петък, 8 май 2009 г.

"Сексът продава най-добре"

Сексът е и ще остане една от най- обсъжданите теми, една от темите която винаги ще бъде „на мода”.
Рекламите използват апелите за секса все по- активно- някои директно други индиректно.
Типични в това отношение са западните и посткомунистическите държави, а според статия от 1990 г. щатските реклами показват все повече секс и то в по-обстоятелствени и в много по-явни форми, отколкото в западна Европа.


Една от причините е, че постмодерните култури са достатъчно толерантни към сексуалните практики и към начините, по които те са отразявани в журналистическите и в маркетинговите комуникации. Това е така имено поради факта, че сексът е една от основните (и най-приятни) човешки дейности. Едно от доказателствата е голямото внимание, което му отделяме. Пресъздаваме го в различните изкуства – литература- книги(романи), статии, рубрики в списания, публикации, наръчници., кино, театър, живопис и т.н., както и в останалите комуникации.

Всичко това прави апелите за секса добре работещи и вероятно крилатата фраза, че “сексът продава” е напълно вярна. Разбира се това много зависи от потребителската група, която е на прицел. Ако посланието пасва на нейните вкусове, няма риск дори при сексуализирането на рекламата до скандални измерения. В "Сисли" например трайно са възприели този принцип като начин за комуникация. Но те продават на младежи бунтари, а не на дами. Тази фирма дори си позволява да наруши основно правило в еротичните реклами - жената трябва да е доволна и доминираща, а не стъпкана, употребена и захвърлена.




У нас обаче при т.нар „хард” изпълнения в тази сфера обикновено не става въпрос за съзнателна стратегия, а за нещо недомислено.Рекламите ни с явни и не чак толкова явни елементи на сексуална темататика, все още не са дотигнали това ниво на естетическа идържаност както в световен мащаб и си остават в повечето случаи пошли и вулгарни дори и за таргета на рекламното съобщение.Пример за такава рекламата е имено мастика „Пещера”, която е и обект на моят анализ.
By Angelina Rimpova

5 коментара:

  1. Mnogo dobre izglejda. Osobenno mi haresa statiqta "Seksut prodava nai-dobre", zashtoto imenno za neq pisah kursova. Otnovo pozdravleniq

    ОтговорИзтриване
  2. Колеги колеги, сексът наистина продава, но не продава всеки път и не всеки продукт.Сексът в рекламата трябва да бъде използвам умерено и трябва естетически да отговаря на определени норми и изисквания.Пример за реклама на местния пазар, и то скоро появила се по телевизионните канали е рекламата на узо "Зорбас".Ето това е пример за реклама, в който сексът , поне по мое мнение, не само не продава , но и отвращава.Не може да продаваш абсолютно всякакъв алкохол с голи жени и тази стратегия винаги да е успешна.По мое мнение присъствието на "мнойната гъркиня" в рекламата дори води до неразпознаване на рекламираната стока.Потребителят се обърква по този начин и се чуди това реклама на какъв продукт беше.А нали основнатацел на рекламата беше да продава стоката?

    ОтговорИзтриване
  3. Колега, абсолютно съм съгласна с теб.Не може голотата да продава всичко на всеки.Но за съжаление средностатистическия потребител се "кефи" на този ип реклами.Друг е въпроса дали този вид рекламни съобщения нистина водят до реални продажби на рекламирания проукт,но щом пазаът ни изобилства от тях , явно имат ефект.

    ОтговорИзтриване
  4. За мен причината за твърдението "сексът продава" не е сложна. Безспорно е, че сексът спада към биологическите, силно активиращи потребности, той се експлоатира за стимулиране на желани от всеки чувства - на младост, на успех и др. - все положителните емоции. Еротиката в рекламата има силно активираща потребителя сила и затова се правят опити за еротизация дори на продукти, които по същността си са далеч от подобно предназначение и преживяване :) Спорно за мен е доколко потребителя запомня връзката между продукта и емоцията, ако между дях няма реална връзка...
    Друго нещо, което ми е любопитно е защо в България почти всички реклами за алкохол са свързани със секс (и то не еротика, а почти порнография) - Flirt, Пещерска и други подобни. Дори рекламите на бири някак се концнтрират ако не върху секса, то в голяма част върху взаимотношенията мъж-жена.
    Най-главното според мен си остава желанието на рекламиращите да обградят продукта си с евентуално предизвикване на положитлни емоции и преживпване у потребителите, а не толкова да предложат някакво качество или истинска нужда.

    ОтговорИзтриване
  5. Да точно така, това са т.нар . емоционални, а не рационални апели.Повечето реклами в днешно време основно залагат на рационалния апел за качество, удобство и бързина.Но по същество , за да се стимулира решение за покупка съществуват ужасно много други фактори , освен рационалния.Имен затова повечето реклами вече залагат на емоцията като основна движеща сила, провокираяща покупката или съответно се залага на съчетанието рационален+емоционален апел.По отношение на въпроса-защо повечето ни реклами на за алкохол са свързани със секс, ще отговоря, че какъвто е потребителят, такава е и рекламата.Често се замислям върху този въпрос и единстеното , което ми идва на ум е това,няма друго логично обяснение.За съжаление трябва да си признаем, че средностатистическият потребител е склонен да купува имено когато е под въздействието на този тип еротични рекламни съобщения.Друг е въпроса разбира се дали само гледа и "се кефи" на рекламата или наистина купува и потребява рекламирания продукт.

    ОтговорИзтриване