четвъртък, 9 април 2009 г.

More Guerilla

The GUERRILLA



Две са определенията, които могат да опишат най-пълно guerrilla маркетинга (партизански маркетинг) - нетрадиционен и нискобюджетен. Интересното при него е, че потребителите сами инициират и разпространяват информацията за рекламирания продукт и по този начин стават канал за неговото придвижване. Всъщност потребителската група дори не разбира, че се превръща в цел на комуникативните усилия на рекламодателя. (проф. Христо Кафтанджиев).Това, което отличава guerrilla маркетинга е, че при него основната инвестиция са време, енергия, въображение, максимална креативност, а не толкова парите. Ален Тис определя 10 истини и правила на герила маркетинга:





1. Пригответе се да промените света Хората ще започнат да се вълнуват от вашата дейност само ако им покажете ясно как вашето предложение (вашият продукт) ще “освободи” потребителите по начин, по който конкурентите ви не могат да го направят. И ако не можете да сторите това, просто не продължавайте да четете списъка по-долу.




2. Въпросът не е в битката, а във войната
Ако се проведе успешно, guerrilla кампанията причинява „смърт от хиляда ужилвания на пчели”. В същото време, твърде често се провеждат маркетингови дейности, които претендират да са „guerrilla” и които са планирани без да е помислено откъде ще се появят останалите 999 ужилвания. Докато в една война има смисъл просто да дразниш противника си, в бизнеса това са загуба на пари.




3. Власт за хората
Guerrilla кампаниите са страхотна възможност да въвлечете в тях вашите най-лоялни потребители и служители. Включете в дейностите си маркетинг към обществото, публичност, която се поражда от потребителите и съвместни програми, за да въвлечете хората във вашата дейност.


4. Използвайте разумно наемниците
Докато агенциите могат да бъдат страхотни съюзници чрез предоставянето на допълнителни ресурси, с които иначе не разполагате, те също така знаят, че ще дойде денят, в който ще ги изоставите (хайде, нека сме честни). Ето защо, те ще ви предложат лоялността на наемника: докато им се плаща добре. В същият момент, в който бюджетът ви изтънее, те ще ви оставят да се оправяте сами.Трябва да въвличате в съвместна работа рекламни или PR агенции винаги, когато се нуждаете от допълнителна мощ.





5. Мислете за малките неща, но грандиозно
Guerrilla кампаниите са силни в изобретателността и слаби в разходите. Те използват креативност, скорост и адаптивност, за да извличат изгода от големите възможности. Подсилете това като комбинирате ограничения бюджет с високи до невъзможност очаквания от вашият маркетингов отдел или агенция.





6. Накарайте хората да гадаят
Guerilla кампаниите винаги залагат на елемента на изненадата. Не еднократно, а отново и отново. Ако разполагате с нещо, което работи, променете го, преди конкуренцията да успее да отговори на удара. Ако успеете да създадете ритъм от изненади, като в същото време държите на каузата си, вашите конкуренти няма да успяват да предвидят следващия ви ход, като в същото време популярността и подкрепата за вашите продукти ще продължава да нараства.




7. Взимайте златото и изчезвайте
Капманиите в стила guerrilla маркетинг се провеждат с лазерна точност и прецизност. Това значи, че те постигат ясни и измерими бизнес цели. Веднъж, след като целите ви са постигнати, изчезвайте. Да продължавате инициативите си след това би означавало загуба на излишни ресурси, освен това давате на конкурентите си време за реакция.


8. Водете атаката
Всяка кауза има нужда от лидер. И да ви харесва, и да не ви даресва, този лидер сте вие. Лидерите трябва да са там, където се развиват действията (екшъна), а във вашия случай това ще става сред вашата общност - потребителите и служителите ви.



9. Не забравяйте за пропагандата
В наши дни това се нарича „от уста на уста”. Ако някоя от вашите guerrilla маркетинг кампании е била изключително успешна, намерете си мегафон и разгласете шумно новината навсякъде, където е възможно. И не се самоизтъквайте, а отдайте заслуженото на героите ви (потребители, служители и други), защото те ще са вашият най-сериозен източник на пропаганда „от уста на уста”.






10. Не се оставяйте да ви убие приятелски огънGuerrilla кампаниите по дефиниция са неортодоксални, дръзки, ярки, отговорни и уязвими към провали. Това означава, че ако сте голяма организация, служителите могат да се изнервят заради guerrilla акциите. Подгответе почвата, като въвлечете шефа си в каузата и в пътя, който възнамерявате да изминете.

1 коментар:

  1. Браво за страхотните идеи и доброто изпълнение!
    Аз съм голям фен на нестандартните реклами от типа Guerilla и Ambient.Дано скоро видим такива страхотни идеи и у нас

    ОтговорИзтриване